Partner serwisu
Biznes i przemysł

Nowe armatohaubice już w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Wojsko Polskie

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Nowe armatohaubice już w Polsce
X / Paweł Bejda
Do Polski dopłynęło sześć kolejnych południowokoreańskich haubic samobieżnych K9. Po rozładowaniu trafiły już do 1. Warszawskiej Brygady Pancernej.

1. Warszawska Brygada Pancerna jest częścią 18. Dywizji Zmechanizowanej.


Część polsko-koreańskiej umowy

Kolejne armatohaubice samobieżne K9 dotarły do Polski w ramach umowy z Koreą Południową podpisanej w 2022 roku. Wówczas uzgodniono zakup 672 armatohaubic K9A1 i spolonizowanej wersji K9PL od Hanwha Aerospace.

Porozumienie zakłada również dostarczenie wozów towarzyszących, czyli wozów amunicyjnych K10 i wozów dowodzenia K11 oraz polskich elementów, a także pakiet szkoleniowy i logistyczny, zapas amunicji i wsparcie techniczne producenta.

Terminy dostaw pierwszych 48 haubic K9A1 zostały zaplanowane na lata 2022-2023, natomiast dostawy 624 haubic K9PL rozpoczęły się w 2024 r., z czego uruchomienie produkcji haubic w Polsce zaplanowane zostało na 2026 r. Przewidywane jest również ujednolicenie konfiguracji pierwszych 48 haubic K9A1 do standardu K9PL. W dalszej perspektywie planowane jest opracowanie we współpracy polsko-południowokoreańskiej haubicy samobieżnej nowej generacji.

Południowokoreański sprzęt do walki dystansowej

Jak informuje Wojsko Polskie, K9 Thunder to południowokoreańska haubica samobieżna na podwoziu gąsienicowym. Jej uzbrojenie główne stanowi 155 mm armata o długości 52 kalibrów, która, w zależności od typu amunicji, zapewnia precyzyjne prowadzenie ognia na dystansach ponad 40 km.

Uzbrojenie pomocnicze stanowi 12,7 mm wielkokalibrowy karabin maszynowy. Opancerzenie K9 zapewnia ochronę przed bronią małokalibrową i odłamkami artyleryjskimi. Napęd stanowi silnik wysokoprężny o mocy 1000 KM z automatyczną skrzynią biegów, które zapewniają wysoką prędkość i mobilność w każdym terenie. Masa haubicy wynosi 47 ton.

W wersji K9A1 wprowadzony został szereg usprawnień. Główny nacisk położono na zwiększenie skuteczności i zasięgu prowadzonego ognia do 54 km, poprawę świadomości sytuacyjnej oraz zwiększenie komfortu pracy załogi.

K9A2 to z kolei najnowszy, opracowywany obecnie wariant, który w efekcie zastosowania zautomatyzowanego systemu ładowania będzie posiadał zwiększoną szybkostrzelność z 6-8 strzałów na minutę do 9-10 strzałów na minutę, co wpłynie również na zmniejszenie liczby załogi z 5 do 3 osób. Haubica K9A2, stanowiąca docelową podstawę dla spolonizowanej haubicy K9PL, zostanie także wyposażona w elektryczny system napędu wieży (zamiast dotychczasowego elektrohydraulicznego), automatyczny system gaśniczy, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, klimatyzację, kompozytowe (gumowe) gąsienice oraz będzie posiadała zwiększoną odporność balistyczną i przeciwminową.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy powstanie Via Pomerania? Ministerstwo wskazało warunek

Drogi i autostrady

Czy powstanie Via Pomerania? Ministerstwo wskazało warunek

Damian Kelman 08 lipca 2025

Ponad 100 wyrzutni Homar-K już w Polsce

Intermodal i logistyka

Ponad 100 wyrzutni Homar-K już w Polsce

Damian Kelman 25 czerwca 2025

Koreański sprzęt wojskowy dotarł do Polski

Intermodal i logistyka

Koreański sprzęt wojskowy dotarł do Polski

Damian Kelman 03 czerwca 2025

MON wskazuje infrastrukturę do modernizacji na Pomorzu Zachodnim

Polityka i prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów

Polityka i prawo

Zobacz również:

Czy powstanie Via Pomerania? Ministerstwo wskazało warunek

Drogi i autostrady

Czy powstanie Via Pomerania? Ministerstwo wskazało warunek

Damian Kelman 08 lipca 2025

Ponad 100 wyrzutni Homar-K już w Polsce

Intermodal i logistyka

Ponad 100 wyrzutni Homar-K już w Polsce

Damian Kelman 25 czerwca 2025

Koreański sprzęt wojskowy dotarł do Polski

Intermodal i logistyka

Koreański sprzęt wojskowy dotarł do Polski

Damian Kelman 03 czerwca 2025

MON wskazuje infrastrukturę do modernizacji na Pomorzu Zachodnim

Polityka i prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5